Главная | Информация о сайте | Регистрация | Вход
Меню сайта
Теми на форумі
Створення сайта
AdminВідповідей: 1
Бесіда форумчан
AdminВідповідей: 0
Нові учасники
Випадкові фото
[Фото 31]
Размер:1600x1200
[Фото 23]
Размер:1600x1200
[Фото 7]
Размер:1600x1200
[Фото 38]
Размер:783x584
[]
Размер:1600x1200
Календарь
«  Червень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Архив записей
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Борщівщина - унікальний край Тернопільської області, відомий своїми краєвидами, печерами і славними людьми. Особливістю нашого району є сорочка, вишита чорними нитками, яка стала своєрідною візитівкою краю.

Як розповідає давня  легенда, домінуючий чорний колір вишиття пов'язаний  з конкретними подіями нашої трагічної історії. У XV-XVII століттях Борщівський край був постійним об’єктом нападів турків і кримських татар. Вороги безжально спустошували і грабували землі, забирали у полон населення. Після одного з таких нападів у кількох наддністрянських селах загинули всі чоловіки. Тоді дівчата і жінки, оплакуючи свої гіркі долі, поклялися протягом кількох поколінь носити траур за загиблими оборонцями і вінчатися у сорочках, вишитих чорними нитками…

І клятву виконали. Саме жінки, які вишивали такі сорочки у 20-30-х роках минулого століття, були останнім поколінням, пов’язаним дивною, але благородною обіцянкою. Звісно, вишивальні традиції збережено й нині. Та особливу цінність має колишня, бабусина й прабабусина, сорочка. Вона цінується і в Україні, і за кордоном. Відома як «Борщівська бавовняна сорочка», шита «по рукавах». Найголовнішими її ознаками є біле домоткане, здебільшого конопляне, полотно, простий крій і густий, тугий візерунок; вишиття грубою вовняною ниткою – «чорною бавовною».

При всій  різноманітності Борщівських вишиванок, адже  практично не зустрічається двох абсолютно однакових, існувала чітко  вироблена тридільна система  розміщення узорів на рукавах. Верхня частина найбільш густо зашита – уставка, під нею – морщинка, тобто підуставкова  смуга  вишивки, і орнаментація рукавів до зап’ястя, яка в різних селах району (залежно від розміщення косих чи прямих вишитих смуг) мала конкретні назви.

За орнаментами і кольорами можна було впізнати, з котрого села дівчина чи жінка. Так, наприклад,  у селах Нивра, Кривче, Гермаківка, крім чорного, у вишивках був синій колір, у Борщеві, Стрілківцях, Іване–Пустому – фіолетовий, у Юр'ямполі, Шишківцях, Королівці – вишневий, у Шупарці – зелений.


І жіночі, й чоловічі сорочки шили з конопляного полотна. Процес  виготовлення був трудомістким і тривав практично увесь рік, хоча вишивали жінки та дівчата здебільшого у зимові місяці.

Вчора була субота, сьогодні неділя.

Чом на тобі, козаче, сорочка не біла?

Не біла, не біла, та й не буде біла:

Матуся не змагає, сестра не схотіла, -


співається у відомій на Борщівщині народній пісні. А в усній народній творчості зберігається приповідка: у суботу мусить визирнути сонце, бо сирота на неділю сорочку сушить. Тобто і бідний, і багатий мав  у неділю гарно виглядати…

Щоб добре вибілити полотно, жінки та дівчата замочували його у річкових водах, а потім розстелювали на берегах річок для просушування. Відтак Борщівська бавовняна сорочка займає почесне місце серед усього розмаїття національного вбрання.

Цікаво, чи продають борщівці ці, здавалося б, безцінні витвори минулих поколінь? На жаль, так, адже вони коштують, як на нині, немалу копійку. Щоправда, є й такі, що  дарують ці диво-вишиванки музеям – тобто тим установам, де надбання народу житиме довгі роки, де ним зможуть любуватися і нинішні, і прийдешні покоління. Таким чином і в колекції Борщівського музею з’явилося чимало дарованих вишиванок.

На жаль, багато вишиванок відходять з вишивальницями у небуття. Як правило, стареньких бабусь хоронять у сорочках, вишитих чорними нитками. Напередодні  вони заповідають дітям, внукам, у що мають їх одягнути. Нерідко ті запитують, чи бабця не хоче залишити таку чорну вишиванку, адже ця річ цінна не у грошовому вимірі, а в історичному. Та здебільшого бабусі не погоджуються. «У цій сорочці я вінчалася, у ній хрестила дітей, одягала її на Великдень. У ній хочу постати перед Богом…» - кажуть вони. Чи мотивують так: «Якщо я вдягну щось інше, чи впізнає мене чоловік на тім світі. Маю там зустрітися з ним у тім вбранні, що до шлюбу йшла…».

Така позиція зумовлена тим, що вишиття Борщівщини завжди було наповнене великою кількістю символічних знаків – оберегів, що покликані були охороняти її власника, допомагати в житті. Люди вірили, що сорочка є двійником людині. У вишиті – її доля. Сподівалися, що така сорочка здатна відвернути недугу, негаразди, нещастя, причарувати коханого. Ваажалося, що через натільну сорочку можна було поворожити, скинути вроки, накликати добре чи зле майбутнє. Намагалися сорочку нікому не позичати, аби хтось «не поробив».

За словами старшого наукового співробітника Борщівського краєзнавчого музею Наталії Николин, ця сорочка дійшла до наших днів як оберегова, що ввібрала в себе багато магічних символів. Навіть дотепер на ній ворожать. Оснивний колір для неї - чорний. Але знайдете і барви неба, поля, розквітлих берегів Дністра, Збреча та серету. Часто сорочку орнаментували бісером, стеклярусом, лелітками та сухозліткою (металевими нитками). У шитті цієї натільної білизни зустрічається майже сто технік. До того ж в одному селі ніколи не творили двох однакових сорочок.

У ХХ столітті, коли українці стали активно боротися за незалежність України, борщівські сорочки,особливо чоловічі, набрали патріотичного змісту - серед різних візерунків вишивали тризуб, а то й абревіатури на кшталт ХЖУНР (Хай живе Українська Народна Республіка).

Останні новини
Погода в Борщеві
Борщівщина мистецька
Форма входа

Наш опрос
Ви приїдете в Борщів 9 вересня
Всього відповідей: 25
Коментарі
Спонсором виступила Адміністрація?????????? Хіба спонсором не виступив Тернопільський Бізнесмен власник торгового центру "Подоляни" п. Василь Чубак ????? Що за нестовірна інформація???????????? Доречі, як нам відомо внутрішній конфлікт у колективі Рекордсменів призвів на нівець усі зусиля Лиськової Людмили та п. Чубака , щодо превезення Мотанки у Київ у виставковий зал. У цьому їм сприяли шановний п. Омецинський Броніслав Францович (національна шевченківська премія) та Володимир Царук та несклалось. А жаль.
Переглядаючи записи щодо подій, заходів та фестивалів які мені вдалось відвідати ознайомилась із вашою статтею. Тож не дивлячись на давність заходу, дозвольте поправити Автора статті. Наскільки нам відомо ідея щодо хустки, належить Людмилі Лиськовій власниці та дизайнеру студії "LyuDo iris". Спонсором хустки виступила Візнюк Марія уродженка м. Борщів. За ідеєю та авторством Людмили Лиськової, було встановлено в вашому прекрасному містечку відразу 4 Рекорди. Нажаль 5 рекорд був не зафіксований. Також можливо вам, не відомо та 26.08.2012 року, під час презентації в Кам’янці-Подільському шостого обласного борщівського фестивалю Людмила Лиськова продемонструвала найдовшу вишиту доріжку (15 м 74 см, що само по собі рекорд), яку вона та майстрині студії "LyuDo iris" вишили, що і було зафіксовано в присутності представників ЗМІ, згодом ця чорна Борщівська вишивка і прикрасила рукава рекордної сорочки вишиванки на Рекордній Мотанці - Берегині(здається так її назвали). Поспілкувавшись із Людмилою на фестивалі наші журналісти, були зачаровані її щирістю, сердечністю та організаційними здібностями завдяки яким у Ваше містечко приїхали представники Книги Рекордів. ЇЇ вдячне відношення до майстрів які підтримали її ідею, до своєї сім'ї та рідного Борщівського краю вражає. Але нажаль ні районна, а ні міська адміністрація не лише преміально не відзначили Людмилу та майстрів за проведену роботу а навіть належним чином не подякували їм за внесок у розвиток Вашого міста. Жаль що до сьогодні в нас не ціняться такі майстри та люди. Дякуємо Вам Борщівчани за чудове свято та вашу гостинність. Гарного всім настрою та до нових зустрічей
Пошук
Безкоштовний конструктор сайтів - uCozCopyright MyCorp © 2024